pondělí 10. září 2012

Můj pohled: Česko Slovensko má talent 3 - 1.díl

Do žádného média rekapitulace o talentové show Česko Slovensko má talent 3 nepíšu, ale pár lidí se mě ptalo, zda jsem se díval a co na to říkám a tak tady na Scalexovo plkancích utrousím pár slov o show i o účinkujících. Tady to máte.





Po řemeslné stránce zdařilé dílo. Kamera, střih i hudební podkresy fungují dobře. Po dokoukání celého dílu jsem měl celkově příjemnější pocit než v minulých ročnících. Jak uvedl v diskuzi na Panáčkovi kreativní producent této show Lukáš Franta (šéfgorilák), střih prvního dílu byl dělán v pomalejším tempu. Zdá se, že to pořadu prospělo. I tak se do sestřihu vešlo dost čísel dobrých i slabších.

Co ti naši kucí moderátorský?


Pár výtek ale mám. Týkají se kupodivu moderátorů (kteří jsou skvělí, ale...). Jakub Prachař a Martin Pyco Rausch jsou výborní, když improvizují. Dokonce i když improvizují a rozsype se jim to a neudrží vážnou tvář.  Proto bych jim dal především takovýto prostor. Problém je, že tvůrci show si řekli "rádi bychom natočili sitcom, ale dali nám dělat jen tuhle talentovou show... no ale my si své ambice ukojíme..." - a celou show prošpikovali dotáčenými scénkami obou moderátorů.

Kdybych byla holka a vlhla bych z Prachaře a Pyca, asi by mi to stačilo. Holka nejsem a ty scénky mě neuchvátily. Kdyby byly kratší a údernější, bylo by to lepší. Nevím, jestli si kluci psali scénář sami nebo jim to někdo předepsal, ale rozhodně: škrtat, škrtat, škrtat, zahazovat a pak to celé přepsat a ještě jednou proškrtat. Protože třeba ten úplný úvod show, to byl děs běs. 8^/

Ušetřený čas bych věnoval na více prostoru tomu, jak kluci blbnou v zákulisí během různých vystoupení. Tam mě opravdu baví, tam to nešustí papírem a i relativně hloupý vtip nebo narážka tam funguje mnohem lépe. Zvlášť když je to dobře vestřiženo do vystoupení - a to zatím v prvním díle bylo.

Porota nebo policejní houkačka?

S porotou nemám větší problém. Že je Slávik tak trochu tlučhuba a dělá ze sebe většího drsňoše než ve skutečnosti je, to už ví každý. Místy mi vadí jeho nekompetentní chování (nekompetentní z hlediska porotcování, například když se rozplývá nad něčím jako nad novinkou, přičemž to na "joutubé" už viděl celý svět před pěti lety). Ale z celé poroty má jednoznačně největší charisma (přirozené), to se musí nechat.

Lucie Bílá si do show chodí zahoukat. Její houkání bych nahrál a pouštěl bych ho při policejních akcích místo klasické policejní houkačky; zločinci by se vzdávali ochotněji. V rámci poroty mi její role docela sedí. Balíček emocí, umí se nejvíc naštvat, umí se radovat jako děcko, vřeští, piští, zakrývá si oči, ale taky se umí ozvat, když ji někdo opravdu nasere (slušněji se to říci nedá).

S Martinem Dejdarem mám dlouholetý problém. On je skvělý ve všech možných rolích, ale jakmile je to civilní Dejdar, je docela nudný. Povšimněte si, jak v prvním díle úplně "rozsvítil" celý sál jen tím, že řekl jednu hlášku hlasem Barta Simpsona. Najednou to bylo někde jinde. Možná by se mi to jeho porotcování líbilo víc, kdyby se vžíval do svých rolí a hodnotil to někdy jako Bart, někdy jako Ozzák, někdy jako frajírek ze Šakalích let a podobně. Ale možná si to jen idealizuju a třeba by mě to nakonec taky nebavilo. Každopádně si myslím, že by se Martin měl víc odvázat. Má na to.


A teď už ti soutěžící...


Gibbon Slacklines Team - moderní provazochodci, kteří používají lano v podstatě jako trampolínu. Originální, překvapivé, líbilo se mi. Možná mi jen přišel provaz moc nízko, ale já tomu prd rozumím. Postup jim přeju, ale nevím, co chtějí předvést příště - to už to bude trochu okoukané.


Jiří Winkelhofer - au. Zpěvák. Hvězdná pěchota. Rychle pryč.

Dagmar Zasterová - au. Tanečnice. Hvězdná pěchota. Rychle pryč. (nedokážu pochopit, proč se do talentové show hlásí vyzobaná slunečnice, která neumí nic lepšího, než vrtět se jako na lokální diskotéce - čím čekala, že porotu a diváky tak moc zaujme?)


Eliška Černá - chtěla zabodovat i hrou na bicí a krátkou sukní, její hlavní devizou je ale hlas. Výrazný, sytý hlas, dost podobný Báře Zemanové, lehounce šmrnclé Anetou Langerovou. Troufám si tvrdit, že kdyby se tahle holka dostala do Hlasu Česko Slovenska, tak výhra neputuje na Ukrajinu. Bicí bych Elišce sebral, ve hře na ně je zatím jen průměrná a zbytečně se rozptyluje. Zpívá famózně. Ať se v Talentu umístí či nikoli, poznamenávám si její jméno a budu do budoucna sledovat. Obrovský potenciál!

Jiří Holický - au. Zpěvák. Hvězdná pěcho... no, asi se opakuju, ale co mám dělat, když to byl další mizerný pěvec bez výraznějšího talentu?

Laserman - nuda. Tenký paprsek nebyl pořádně vidět (viděl jsem obdobnou show, kde byl prostor lépe zakouřen a paprsky byly "tlustější", vypadalo to mnohem lépe) a prakticky jsem neviděl nic, nad čím bych řekl "wow!" - prostě tam pán se svítícími trubicemi na oblečení mával laserovými ukazovátky kolem sebe. Hmmm...

Folklorní soubor Vánok - tancovat lidové tance na hudbu Michaela Jacksona byla zábavná a originální věc, v první půli mě to bavilo, ve druhé už se to trochu opakovalo a neumím si moc představit, čím by příště mohli překvapit. Opět je to záležitost dobrá pro "prvotní šok", ale když budou příště "zase jenom tancovat", tak to bude trochu nuda.

Karolína Machů - Au. Zpěvačka, která hučí jak piliňáky křížené s výrem. A která se navíc před vystoupením sama chválila, jak že výborně zpívá a že lidem naskakuje z jejího zpěvu husí kůže. No... je pravda, že jsem se při poslechu málem opupínkoval, ale husina z kvalitního zpěvu to fakt nebyla.

Bez Cu Crew - vcelku průměrná tanečně-akrobatická skupina, která si díky držkopádu jednoho z tanečníků může říkat Bez Zoo Boo. Ale respect, že to nedal znát a dotancoval to i s krvácejícími dásněmi.

Martin Dzurik - další z čísel, která se vám chvilku líbí, ale po chvíli už zíváte. Roztáčení míčů na prstech, tyčkách a dalších věcech. Co předvede příště jiného?

Leoš Mikulášek - hudební zázrak přírody. Vzpomínáte si na slavný klip Jiřího Šlitra, kde zpívá "Po babičce klokočí" o dobu posunutý a nedá se rozházet podkladem? Leoš Mikulášek byl posunutý o několik taktů a rovněž se nedal rozhodit. Zajímavé je, že v rámci svého zpěvu se harmonicky i rytmicky držel. Kdyby se vypnul podklad, tak to je v podstatě v pořádku. Mizerným hlasem, ale správně. Asi typický představitel Cimrmanovy Zirkularschule - je mu naprosto jedno, co zní jako podklad, on prostě jede svoji linii. Jen škoda, že na úrovni špatného hospodského zpěvu půl hodiny po zavíračce.

Just Try - Kapela se prý dala dohromady poměrně nedávno a bylo to znát. Nesehranost a syrovost mě dost rušila a zpěvákovi, který zpíval druhý hlas, bych zakázal zpívat, protože frontman zpíval velmi dobře a nezasloužil si to kazení...

David Star - Cože? Postup? Slabý zpěv a pokus o vážně míněné osmdesátkové retro? Jaro, Lucko, proč mi to děláte?

Kristýna Lesáková - žádný zázrak, neurazila, nenadchla. Mažoretka, která šla předvést sólové vystoupení, aby dokázala, že není nejhorší mažoretkou v republice. Za odvahu si obdiv zaslouží, ale to vystoupení nebylo nic moc. Ale možná jsem zaujatý, protože mi mažoretky odjakživa přijdou jako vrchol nudy a zaplaťpámbů, že to některé holky pochopily a přeorientovaly se z mažoretkování na dynamičtejší cheerleading.

Nataliya Boyko - Au, zpěvačka, pěchota, neumětel, pryč s tím.

Single Man - český kutil, který hraje na tři nástroje rukama, nohama a slibuje, že ještě něčím dalším bude hrát i na basu. Po pravdě - viděl jsem už na ulicích lepší a nápaditější provedení one-man-orchestrů, ale špatné to nebylo a možnost, že Míra z Vysočiny předvede příště něco nového a překvapivého, tu na rozdíl od jiných čísel je.

Michal Varga - pustil moderní písničku a do ní hučel do didgeridoo. Mám dobré hráče na didgeridoo rád, zvlášt když se jim povede tento folklórní nástroj napasovat do jiného stylu. To ale nebyl Michalův případ, jeho vystoupení bylo nezajímavé, nudné a nepovedené.

Viktor Lakatoš - viz to, co jsem napsal u ostatních zpěváků z Hvězdné pěchoty.

Ján Polák - bezdomovecky vypadající zpěvák je majitelem úžasného hlasu. Tedy úžasné barvy. S technikou už je to horší a jsem zvědavý, jestli příště předvede něco lepšího. Od Boha dostal opravdu skvělé zabarvení hlasu, ale přijde mi, že s ním neumí moc pracovat.

Jumbochicks - vystoupení malých dětí většinou připomíná školní besídku. Rodiče se sice dmou pýchou, ale nezaujatý divák trpí při pohledu na bandu nadšených, ale ne moc šikovných a sehraných dětí. Tak ale pozor - tohle, co jsem právě napsal, NEPLATÍ o Jumbochicks. Sehranost výborná, na tak nízký věk i velmi dobrá synchronizace, vystoupení bylo svižné a vtipné, výborně choreograficky řešené. Nesázelo jen na dětskou roztomilost. Hodně se mi líbilo. Jsem zvědavý, jestli příště předvedou jinou sestavu, ale každopádně pro mě velmi příjemné překvapení. Z dětí čišela radost a já se celou dobu culil jak mimino na dudlík.



Celkově vzato, na můj vkus příliš mnoho špatných zpěváků. Až při psaní článku jsem si uvědomil, kolik jsme jich za sestřih viděli. Podle mě to není nutné. Doby, kdy jsem se plácal do kolen u každého hvězdného pěšáka, jsou několik let pryč. Pokud špatný zpěvák nepřináší "přidanou hodnotu" například v podobě extrémní namyšlenosti a hádavosti (typu Anička Dajdou), tak bych ho do sestřihu ani nedával. Výjimku má samozřejmě Josef Pátrovič. Ale ty ostatní neumětely bych rovnou ve střižně hodil pod stůl (resp. do recycle bin... a hned bych ho pro sichr vysypal).


Jsem zvědavý na další díly. Předchozí řady ČSMT (zejména ta první) měly problém v tom, že castingové díly byly výborné a pak to celé tak nějak spadlo. Hodně záleží na soudnosti poroty. Jestli divákům vyhodí jejich oblíbence, je jasné, že se to projeví na oblibě pořadu a na sledovanosti (vyhoďte mi Elišku Černou a taky se budu dívat o poznání méně ochotně).


..: Jak o tomtéž dílu píšou jiní lidé?

Jan Liška na Gorilla.cz: Nejlepší úvodní epizoda českých reality show!
DJ Vlado & Merťas na Panacek.com: První díl ve stylu Britain's Got Talent